“Dat zijn veel te grote stukken, jôh, die moeten ze kleiner snijden.” Gelegenheidskok Benjamin (11) – die liet weten regelmatig thuis te koken – gaf zijn collega Joris wel even uitleg over hoe ze op culinaire wijze een lekkere pan soep konden bereiden.
Dit soort goede “raadgevingen” werden tijdens het Soepproject van de werkgroep Schooltuinen dus regelmatig gehoord.
Op een nazomerse dinsdag in september waren de leerlingen van groep 7 van “De Overplaats” druk aan het groenten snijden. “Alleen de prei is gekocht, hoor,” liet Fabienne triomfantelijk weten, “de rest hebben we allemaal zelf gezaaid of geplant, verzorgd en zojuist geoogst. We kunnen nu beginnen.” Met vaardige handen en een serieuze blik in de ogen wijdde ze zich aan het fijnsnijden van de groenten zoals wortelen, paprika’s en ui.
“Dit is toch boffen,” luidde desgevraagd de mening van leerkracht Marieke Roijers. “Kijk, de snijtafels in de zon, het is heerlijk nazomerweer en de kinderen vinden het geweldig om zo lekker bezig te zijn met hun eigen groente.” Schooltuinmedewerker Hennes Claassen vertelde dat vorig jaar door de Corona de projecten van de Schooltuin in een heel andere vorm moesten worden gegoten. Dat werd de zogenaamde strokenteelt. “Ook leuk, maar vandaag werken en koken we met zelfgekweekte groenten en dat is natuurlijk veel interessanter.”
Dat ook het Soepproject dit jaar zeer geslaagd was te noemen, werd tegen de klok van 11.20 uur duidelijk: rond het Sassennest zaten nu eens niet de gebruikelijke bezoekers van Park Rusthoff, maar basisschoolleerlingen die het – uiteraard met hulp van de vrijwilligers – voor elkaar hadden gekregen om een lekkere kop soep voor de hele groep te kunnen serveren.
De bekende poster met de tekst “Van Zaadje tot Soep” werd voor deze ”tuinders” dus een gezellige en vooral smakelijke bevestiging.