Verlenging Keurmerk “NATUURLIJK TUINIEREN” voor Schooltuin Park Rusthoff

Wanneer je door park Rusthoff loopt langs de schooltuin dan zie je daar bij de ingang een bord staan, een bord met een lieveheersbeestje erop met 4 stippen. Dit bord is heel bijzonder.
Het bord is een keurmerk. Schooltuin Park Rusthoff in Sassenheim heeft recent voor de 
4de maal het Nationaal Keurmerk Natuurlijk Tuinieren verworven.


Sinds 2011 wordt het schooltuincomplex in Park Rusthoff aan de hand van een lijst met beoordelingspunten bekeken. De keuring vindt om de ca. 4 jaar plaats. Ook dit jaar heeft zo’n keuring plaats gevonden. Aan de hand van de behaalde score wordt een kwalificatie afgegeven. Voor de vierde maal werd een maximale score behaald, te samen met de bonuspunten een score van 116%. 
Hierdoor werd het keurmerk met VIER stippen voor vierjaar verlengd.

De schooltuin heeft de vier stippen, het hoogst aantal, verdiend doordat in de verschillende categorieën in ruime mate werd voldaan aan de gestelde eisen, richtlijnen en uitgangspunten voor natuur- en milieuvriendelijk beheer, onderhoud en inrichting. 
Natuurlijk tuinieren betekent zodanig tuinieren dat de natuur zich optimaal in de tuin kan ontwikkelen. Alles is erop gericht om zoveel mogelijk dieren en planten een plekje te geven, om te leven, te groeien, om te schuilen, te nestelen, te foerageren en te overwinteren.

In de schooltuin hebben ruim 100 basisschool leerlingen uit de groepen 6/7 van 3 scholen een eigen tuintje. Wekelijks komen ze in de periode van half maart tot eind september met de klas gedurende één uur het natuurlijke tuinieren beoefenen.

Naast het telen van groenten en bloemen krijgen de “tuinders in-spe” extra themalessen, onder andere over zaden en kruiden, het nut van kleine beestjes en insecten, biodiversiteit en milieu. Komende week staat het thema Natuurlijk Tuinieren op de agenda. Uitgebreid zal er gesproken worden over biodiversiteit, waarom er geen kunstmest gebruikt wordt en geen chemische bestrijdingsmiddelen.

De schooltuin is ingericht als een NATUURLIJKE TUIN waarin leerlingen in ruime mate kennis kunnen maken met een NATUURLIJKE omgeving.